آداب تلاوت قرآن
نویسنده: قاضی عبدالحی (فقیری)
- آداب ظاهری: وضو، نظافت و مراعات تجوید و ترتیل وخشوع و ګریه.
- آداب باطنی: فهم الفاظ قرآن، معانی و مقاصد آن.
- تعظیم کلام الله و تعظیم متکلم، رب العالمین.
- حضور قلب و جلوګیری از تشتت افکار. چه چیزی بهتر از قرآن است که فکر انسان به طرف آن برود.
- تدبر و دقت در مفاهیم و معانی و مقاصد آن، شاید با حضور قلب خوب به الفاظ متوجه باشد ولی به مطالب آن دقت نکند پس تدبر بالاتر از حضور قلب است.
- تأثیر: از هر نوع آیات مطابق حال خود باید تأثیر پذیر باشد بعضی ها چنان از قرآن تأثر ګرفتند که با شنیدن آیات عذاب جان به جان آفرین سپردند مثل ذراره بن ابی اوفی.
- ترقی: مراد از ترقی این است که پیوسته تلاوت قرآن انسان را به سوی الله متعال بالا میبرد طوریکه ابتداء فکر کند که قرآن را به الله متعال عرضه میدارد بعد از الله متعال می شنود بعد طوریکه الله متعال را در حال خطاب به خود می بیند.
- حکیمی ګفته: قرآن می خواندم لذت نمی بردم بعد بجایی رسیدم که ګویا از رسول الله می شنوم بعد مثلیکه از جبرئیل می شنوم در نهایت چنان لذت داشت که ګویا الله متعال مستقیماً خودم را مخاطب قرار داده است.
- دور کردن موانع در برابر درک قرآن: توجه بیش از حد به تحقیق مخارج حروف وتجوید قرآن همچنان اصرار در ګناه خاصی از جمله موانع برای درک قرآن و تدبر در آن است.
احمد بن حرب رحمه الله میګوید: زمانی حلاوت و لذت عبادت را دریافتم که سه چیز را ترک کردم:
۱: رضای مخلوق را ګذاشتم تا بتوانم حق بګویم.
۲: فاسقان را ګذاشتم تا به صالحین برسم.
۳: لذت های دنیا را ګذاشتم تا به لذت آخرت برسم.
هشام بن عبدالمالک پادشاه اموی در داخل کعبه به سالم بن عبدالله بن عمر بن الخطاب ګفت: نیاز هایت را برایم بګو تا برایت بر آورده سازم. سالم ګفت از پروردګار می شرمم که در داخل خانه او نیاز هایم را به کسی دیګر بګویم.
وقتی بیرون شد شاه اموی در عقب او رفته ګفت حالا که از کعبه بیرون شدی، پس بګو چه نیاز داری؟ سالم ګفت در مورد نیاز های دنیایم کمک می کنی یا در مورد ضروریات آخرتم؟ ګفت نیاز های دنیا را برایم بګو.
فرمود: من دنیا را از مالک حقیقی آن هرګز نخواسته ام پس از تو هر ګز نمی خواهم.